Soča (ital. Isonzo) je 137 km duga rijeka koja protiče kroz zapadnu Sloveniju (95 km) i sjeveroistočnu Italiju (42 km).


Izvire kao kristalno čista voda iz tamne kraške pukotine iznad Trenta u Julijskim Alpima (1100 mnv) i posle relativno kratkog toka se spušta u vodopad visine 15 metara, nakon čega neobuzdano nastavlja niz planinu kao prava planinska rijeka.

Posjetioci mogu da posjete izvor ove rijeke i da posmatraju kako se tok rijeke naglo povećava njenim spuštanjem u dolinu. U svom gornjem dijelu toka rijeka je bila poznata i pod nazivom “Šnita”.

Današnje korito rezultat je velikih geoloških promjena koje su se dogodile u posljednjih 2.000 godina. Prema grčkom istoričaru Strabonu, u njegovo vrijeme tu je tekla rijeka Esontijus, koja je proticala pored Akvileje (dakle mnogo zapadnije) do ušća u Jadransko more. Od 585. godine tok Soče se pomjera ka istoku.

Rijeka je poznata i po svojoj izuzetno jasnoj smaragdno-zelenoj boji vode, zbog koje se često naziva “smaragdna ljepotica”. To je jedna od rijetkih rijeka u svijetu koja je uspjela da zadrži takvu boju cijelom svojom dužinom.

Prekrasni ambijent inspirisao je kompaniju “Dizni” da snimi scene filma “Chronicles of Narnia” na ovoj lokaciji.

Rijeka teče ka jugu kroz krajeve Bovec, Kobarid, Tolmin, Kanal ob Soči, Nova Gorica i Gorica. Kraj Nove Gorice preko rijeke je sagrađen Solkanski most. Most je visok 36 metara, dug 220 metara i ima najveći luk (85 m), rađen od rezanog kamena, na svijetu.

Prosječan proticaj Soče iznosi oko 140 m3/s. Od riba u rijeci je najrasprostranjenija Sočka pastrmka (Salmo trutta marmoratus). U Jadransko more (Tršćanski zaliv) se uliva u Italiji blizu Tršiča. Ova rijeka se zvanično ubraja među najljepše rijeke starog kontinenta i kao takva privlači turiste iz svih krajeva svijeta.

Seoski i aktivni turizam

Slovenija površinom nije velika zemlja, ali ako ćemo je mjeriti prema turističkom razvoju i prihodima koje dolaze od ove grane privrede spada među one na koje bi se Crna Gora po svojim potencijalima mogla ugledati.

Često se čuje kako su Slovenci pametni, znaju da koriste svoje resurse, »da upakuju i prodaju sve živo“, ali ni nama niko ne brani da na privlačan i turistima zanimljiv način brendiramo i predstavimo prirodne, kulturne, vjerske i dr. kapacitete.

Trećina njene cjelokupne teritorije je zaštićena u okviru evropske mreže zaštićenih prirodnih područja  Natura 2000, a brojna dragocjena područja proglašena su  prirodnim parkovima i rezervatima – Slovenija u okviru širih zaštićenih područja ima jedan nacionalni park, tri regionalna i 44 pejzažna parka, a u okviru užih zaštićenih područja 52 prirodna rezervata i 1 217 prirodnih spomenika.

PLANINSKE STAZE U DANILOVGRADU

Zeleni sportovi. Po Sloveniji je isprepleteno oko 10 hiljada km označenih pješačkih i planinarskih staza, od čega se dobar dio može pronaći u dolini rijeke Soče a za vožnje biciklom posebice je primjereno 14 područja koja su ispunjena standardnim biciklističkim destinacijama.

Ako volite aktivnosti na otvorenom, Dolina Soče je zaista jedno mesto u Sloveniji i Alpima koje morate posetiti.

Krenite u nevjerovatne vodene avanture, vožnja kajacima po Soči, otkrijte netaknutu lepotu kanjona i  fascinantnih bazena koji inspirišu ribolovce i kupače.

Oni koji više vole ići pješice, uživaće u prostranom svijetu planina i prekrasnim pogledima s Julijskih Alpa sve do Jadranskog mora.

Probudite svog unutrašnjeg avanturistu i otkrijte bisere prirode i baštine sonskog fronta i uputite se na markirane  planinarske staze.

Biciklisti postaju sve više impresionirani nevjerovatnom prirodom i mogućnostima za biciklizam.

Oni mogu birati između ruta sa različitim nivoima težine.

Ljubiteljima adrenalina sigurno neće biti dosadno u dolini Soče.

Letite paraglajderom, skupite hrabrosti da skočite iz aviona padobranom, vozite najduži zipline u ovom dijelu Evrope ili podignite srce u jednom od mnogih avanturističkih parkova.

Možete odabrati pravu aktivnu avanturu za vas tokom svih godišnjih doba.

Skijanje na međunarodnom skijalištu Kanin – Sella Nevea, prepustite se obilasku planina. Svake godine možete prisustvovati raznim aktivnim događajima, među kojima se najviše ističu Festival soče na otvorenom, Bovečki maraton i Pešački festival doline Soče. – savršen poziv na zvaničnom sajtu Doline rijeke Soče

Sportski ribolov i upravljanje ribljim fondom

Sportski ribolov naročito pruža zanimljiv uvid u vrijednosti ekosistema, jer njegova privlačnost (a samim tim i njegova vrijednost) proističe iz procesa ulova ribe, a ne od vrijednosti same ribe.

Kao rezultat, ispitivanjem uloge sportskog ribolova u ekonomiji gornje doline Soče, utvrdio se dio antropocentrične vrijednosti usluga koje pruža sama rijeka.

Imajući to u vidu, Slovenci su izradili studije koje za cilj imaju da pruže osnovnu informaciju o sportskom ribolovu  na kojoj se izgradio zdrav i održiv plan upravljanja, štiteći na taj način ekosistemske usluge koje pruža rijeka Soča.

Ovdje su veliki klenovi i pastrmke – rijeka Zeta

Doprinos flyfishing-a lokalnim ekonomijama gornje doline Soče pruža dobar primjer kako zajednice mogu imati koristi od dobro upravljanih ekosistemskih usluga.

Ovo ilustruje da kombinovanjem finansijskog i fizičkog kapitala sa socijalnim i ljudskim kapitalom sredstva za život zasnovana na prirodnim resursima mogu pružiti održivu podršku za život lokalnom stanovništvu.

Odavno je prepoznato da će svaki oblik turizma (uključujući sportski ribolov) donositi prihod u zemlju dolaska . Taj novac efektivno djeluje kao injekcija u tokove prihoda zemlje i može se smatrati „nevidljivim izvozom“.

Zajednice gornje doline Soče dobijaju sredstva za život od brojnih aktivnosti, uključujući:

• šumarstvo

• lov i ribolov,

• zemljoradnja – niskog intenziteta, proizvodnja voća i mlijeka,

• vađenje šljunka,

• proizvodnja električne energije iz malih hidroelektrana

• vodeni sportovi kao što su vožnja kajakom, rafting i kanu

• jedrenje i planinarenje

• biciklizam.

Sve ove aktivnosti zavise od iskorištavanja prirodnih resursa sliva ili od ekoloških usluga koje pruža rijeka.

Sportski ribolovci na brojne načine doprinose održivosti turističke industrije u gornjoj dolini Soče.

Oni stvaraju posao za lokalne restorane i pružaoce smještaja i zahtijevaju visok standard domaće kuhinje i vina visokog kvaliteta.

Budući da su iz relativno visokog platežnog sloja, oni se opisuju kao “dobri turisti” jer su voljni i sposobni da troše svoj novac u lokalnoj zajednici.

Pametan pristup

U kontekstu marketinga i komunikacija aktivnosti fokusiraju na konkurentske prednosti područja i zemlje ispred drugih destinacija. 

Počinjemo od priče o zelenoj, aktivnoj i zdravoj Sloveniji i iz priče ispričane od strane državnog brenda »I feel Slovenija« u pitanju komunikacija i održivosti. 

Zeleni turizam u kombinaciji sa aktivnim načinom života. To je priča i pojačava marketinške komunikacije i kampanju za turizam divizije »SPIRIT Slovenija« – kampanje čiji centralni lik je najprepoznatljiviji slovenački skijaš Tina Maze. 

Slovenija je zemlja zelenih praznika – i rekreacija u prirodi u svim godišnjim dobima. Ona mora da bude, da na turističkim tokovima ne samo da utiče na ugled i promociju Slovenije kao turističke destinacije, već i ugled zemlje u cjelini. 

To je takođe razlog da težimo za kros-sektorske integracije i jačanje promotivnih sredstava na državnom nivou, jer samo na taj način može postići sinergijski efekti, koji imaju pozitivan uticaj na konkurentnost Slovenije i ugleda kako u Evropi, tako i u svijetu.

PLANINSKE STAZE U DANILOVGRADU
Foto Pedalaj.me

Savjeti za Danilovgrad i Crnu Goru

 

Slovenija sa svojim iskustvom kolegama iz Crne Gore, bi poručili da razvijaju turističke ponude. Ali pored toga, treba da razvijaju turističke destinacije i učešća u regionalnim  turističkim organizacijama, koje su uspješne.

Tu je i poboljšanje ljudskih resursa u turizmu,  obrazovanje i obuka ljudskih resursa u sektoru turizma, povlačenje sredstava EU u okviru predpristupne pomoći, priprema projekata, investicije u turizmu, implementacija ekoloških standarda u turističkim smeštajima, od javno-privatnih partnerstva i umrežavanje u turizmu.

Kaže se da su sličnosti između ove dvije zemlje netaknuta priroda i prirodni i kulturni resursi koji se odnose na turističke atrakcije koje mogu da ožive razvoj trenutno nerazvijenih, ruralnih, područja i utiču na stvaranje novih radnih mjesta.

Uvođenje propisa EU, koji su direktno vezani za turizam (putovanja i paketi), sprovode se već u pretpristupnom periodu. Takođe, turizam indirektno biva pogođen i uvođenjem zakonodavstva EU  u raznim drugim oblastima, gdje vrhunac  predstavlja oblast ljudskih resursa i onih koje regulišu slobodno kretanje roba i usluga. 

Za pozitivan razvoj slovenačkog turizma značajan doprinos iz fondova EU, koji je Slovenija uspjela da dobije za promovine aktivnosti.

»Većina sredstava je posvećena poboljšanju kvaliteta turističkih usluga i povećanje turističkih objekata (investicionih grantova). Kroz nove turističke objekate su generisana nova radna mjesta i novi kreveti, koji se zbog toga ogledaju u velikom prilivu od izvoza turizma. Slovenija je dio sredstava EU namijenjenih za promotivne aktivnosti, iskoristila i za stvaranje regionalnih organizacionih struktura koje bi trebalo da brinu za veću vidljivost i bolji marketin svake destinacije«.

Pored toga, EU glavni događaji (bez obzira da li su politički, ekonomski, kulturni, sportski ili drugi način) su odlična prilika da se poveća vidljivost zemlje kako na evropskom i globalnom nivou. 

U 2013. godini, u Piranu (Piran i Portorož destinacija) zabilježeno je 404.602 gostiju, od kojih 144.391 Slovenaca i 260.211 stranih posetilaca. Zajedno su stvorili 1.369.717 noćenja. 360.795 posetilaca bilo je iz zemalja EU.