Prema novom Indeksu otvorenosti i transparentnosti crnogorskih opština za 2024. godinu, koji je objavila NVO Aktivna zona, Opština Danilovgrad zauzela je 8. mjesto sa 58,5 bodova od maksimalnih 100, što je iznad državnog prosjeka koji iznosi 52,5 bodova .
Najtransparentnije opštine u državi su Plužine (80 bodova), Bar (78,5) i Tuzi (73), dok je Danilovgrad ispred većih sistema poput Podgorice i Cetinja, ali ispod svog rezultata iz 2022. godine, kada je bio na 6. mjestu sa 62 boda .

Danilovgrad najbolji u državi u oblasti objavljivanja opštih informacija
Indeks posebno izdvaja Danilovgrad kao najbolje rangiranu opštinu u oblasti “opštih informacija” — maksimalnih 24/24 boda (kontakt podaci, planovi, izvještaji, dostupnost dokumenata, digitalni kanali komunikacije) .
Po istom pokazatelju, Danilovgrad je ispred Tivta, Bara, Bijelog Polja i Plužina koje su imale niže ocjene u toj kategoriji.
Slabe tačke: parlament, budžet i javne nabavke
Iako prema opštim informacijama prednjači, Danilovgrad ima slabiji skor u ključnim oblastima nadzora:
- Skupština opštine – 4/18 bodova (jedan od najnižih rezultata u državi)
- Budžet – 4/18 bodova, uz ocjenu da nedostaju završni računi i vodiči za građane
- Javne nabavke – 2/12 bodova, što Danilovgrad svrstava među opštine sa najnižom transparentnošću u ovoj oblasti
Za razliku od toga, Plužine imaju maksimalan skor u nabavkama, Bar i Tuzi po 10 bodova, dok Podgorica bilježi dvostruko bolji rezultat od Danilovgrada u istoj oblasti.
Antikorupcija i javne konsultacije — srednji opseg, ali iznad prosjeka
Danilovgrad je ostvario 8,5 od 16 bodova u oblasti borbe protiv korupcije, što je iznad državnog prosjeka od 6 bodova i pozicionira ga među 6 najtransparentnijih u toj kategoriji .
U oblasti javnih rasprava i saradnje sa NVO Danilovgrad ima 8,5 od 12 bodova — drugi rezultat u državi, odmah iza Tivta .
Oslonac na informisanje, manjak nadzora nad trošenjem
Rezultati pokazuju da je Danilovgrad daleko iznad državnog prosjeka i u vrhu otvorenosti kada je riječ o komunikaciji sa građanima, objavljivanju opštih podataka i uključivanju javnosti.
Međutim — ključne oblasti finansijske transparentnosti, javnih nabavki i rada lokalnog parlamenta ostaju na nivou koji može dovesti do pada povjerenja i ograničene kontrole nad potrošnjom javnog novca.
Ostaje da se vidi da li će naredni ciklus donijeti pomake upravo u tim segmentima koji najviše utiču na transparentnost upravljanja budžetom i sprječavanje zloupotreba.


























Comments