Connect with us

Tehnologija

Svako peto domaćinstvo nema pristup internetu

Objavljeno

dana

Pratite portal Volim Danilovgrad na Facebook-u, Instagramu i Tviteru.


Istraživanje Monstata o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija je pokazalo da 80,3 odsto crnogorskih domaćinstava i 99,5 odsto preduzeća ima pristup internetu.

– U Crnoj Gori 80,3 odsto anketiranih domaćinstava je izjavilo da ima pristup internetu kod kuće. Procenat domaćinstava koja imaju pristup internetu je porastao u odnosu na prošlu godinu za šest odsto – saopšteno je iz Monstata.

Rast

Navedeno je da mobilni uređaji kao platforme preko koje se pristupa internetu, bilježe konstantan i značajan rast, pa je u odnosu na prošlu godinu zabilježen rast od 10,5 odsto. – Zabilježen je rast od 1,9 odsto kada je u pitanju korišćenje laptopova, tableta kao uređaja putem kojih se pristupa internetu u odnosu na prošlu godinu. U ovoj godini, pristup internetu pomoću personalnog računara imalo je 34,8 odsto domaćinstava, dok je pristup internetu pomoću prenosivog računara (laptop, netbook, tablet) imalo 67,8 odsto domaćinstava – kazali su iz Monstata. Statističari su naveli da je tokom istraživanja u vezi sa načinom pristupanja internetu, odnosno tipovima internet konekcije, domaćinstvima bilo omogućeno da odaberu nekoliko ponuđenih odgovora. – Fiksnu širokopojasnu konekciju (DSL, ADSL, VDSL, kabal, optički kabal, satelit, WiFi) koristi 80,2 odsto domaćinstava. Mobilnu širokopojasnu konekciju (preko mobilne telefonske mreže, najmanje 3G mreža) koristi 58,1 odsto domaćinstava, a 6,7 odsto koristi uskopojasnu konekciju (dial – up, modem ili ISDN, mobilna uskopojasna konekcija manje od 3G) – rekli su iz Monstata. Istraživanje je pokazalo da je u odnosu na prethodnu godinu zabilježen rast od pet odsto domaćinstava koja koriste mobilnu širokopojasnu konekciju. – Procenat domaćinstava koja nemaju pristup internetu kod kuće iznosi 19,2 odsto. U odnosu na prethodnu godinu procenat domaćinstava koja nemaju pristup internetu kod kuće smanjio se za 5,8 odsto – precizirali su iz Monstata.

Zastupljenost

Kada je u pitanju teritorijalna zastupljenost interneta u domaćinstvima, ona je najmanja na sjeveru i iznosi 69,5 odsto, dok je u južnom regionu najveća i iznosi 88,5 odsto. U centralnom regionu zastupljenost interneta u domaćinstvima iznosi 80,3 odsto. – Pristup internetu u naseljima koja nijesu gradskog tipa iznosi 70,9 odsto, dok je u naseljima koja su gradskog tipa pristup internetu veći i iznosi 84,9 odsto.

Pristup internetu kod kuće u naseljima gradskog tipa se povećao u odnosu na prethodnu godinu za 4,9 odsto – naveli su statističari. Rezultati istraživanja pokazuju da sa porastom prihoda raste i procenat domaćinstava koja imaju internet, tako da 98 odsto domaćinstva sa mjesečnim prihodima većim od 600 eura imaju internet. Internet imaju 88,2 odsto domaćinstava sa prihodima od 300 do 600 eura, kao i 46,2 odsto domaćinstava sa mjesečnim prihodima do 300 eura. Broj lica koja su u posljednja tri mjeseca koristila internet iznosi 77,6 odsto, od kojih je 89 odsto internet koristilo svakog dana ili skoro svakog dana, dok je 9,7 odsto njih koristilo internet najmanje jednom nedjeljno. – Aktivnosti koje su ispitanici najčešće preduzimali putem interneta u privatne svrhe u posljednja tri mjeseca su telefoniranje putem interneta/video-razgovori 94,5 odsto, zatim korišćenje društvenih mreža 86,8 odsto, dok je 78,4 odsto lica izjavilo da su čitali ili preuzimali onlajn novine ili časopise – kazali su iz Monstata.

Pojašnjeno je da je ovo istraživanje sprovedeno u skladu sa metodologijom Eurostata i obuhvatalo je domaćinstva sa najmanje jednim članom koji ima između 16 i 74 godine starosti. Veličina uzorka je 1.800 domaćinstava. Istraživanje Monstata je pokazalo da je 98,8 odsto anketiranih preduzeća izjavilo da koristi računare u svom poslovanju.

Od preduzeća koja koriste računar, istraživanje je pokazalo da 99,5 odsto preduzeća, ima pristup internetu. U odnosu na prošlu godinu zabilježen je rast od 0,2 odsto preduzeća koja koriste računare u svom poslovanju. – Kada posmatramo korišćenje računara u preduzećima prema sektorima, procenat preduzeća koja koriste računar u nefinansijskom sektoru je veći za 1,8 odsto u odnosu na preduzeća iz sektora proizvodnje, energije i građevinarstva – rekli su iz Monstata.

Brzina

Rezultati istraživanja pokazuju da 45,4 odsto preduzeća za pristup internetu koristi maksimalnu brzinu od manje od 30 Mbit/s, 29,7 odsto preduzeća je izjavilo da koristi brzinu internet konekcije najmanje 30Mbit/s, ali manje od 100 Mbit/s, dok je 9,6 odsto preduzeća izjavilo da koristi brzinu interneta najmanje 100Mbit/s, ali manje od 500 Mbit/s. Statističari su naveli da je u odnosu na prethodnu godinu zabilježen rast od 4,8 odsto preduzeća koja koriste mobilnu širokopojasnu konekciju. – Od preduzeća koja imaju pristup internetu, 98,6 odsto je odgovorilo da koristi DSL ili neku drugu vrstu fiksne širokopojasne konekcije sa internetom, dok je 76,3 odsto preduzeća izjavilo da koriste mobilnu širokopojasnu konekciju – saopšteno je iz Monstata. Istraživanje je obuhvatilo 732 preduzeća.

Preko interneta kupovalo 40,9 odsto građana

Istraživanje je pokazalo da procenat ispitanika koji nikada nijesu kupovali ili naručivali robu ili usluge putem interneta iznosi 59,1 odsto, dok procenat onih koji su kupovali ili naručivali robu ili usluge iznosi 40,9 odsto. – Vrste robe ili usluge koje su lica najčešće naručivala ili kupovala preko interneta su odjeća i sportski proizvodi 77,7 odsto, dostava hrane ili pića 27,5 odsto, igračke i namještaj 19 odsto, kozmetički proizvodi 17,2 odsto, filmovi i muzika 11 odsto, video-igrice, drugi računarski softveri i njihovi dodaci 8,4 odsto – precizirali su statističari.

Sajt ima 84,5 odsto preduzeća

Procenat preduzeća koja imaju vebsajt iznosi 84,5 odsto. U odnosu na prethodnu godinu zabilježen je rast preduzeća koja imaju vebsajt za 0,9 odsto. – Od preduzeća koja imaju vebsajt, 72,3 odsto je izjavilo da omogućava pristup proizvodnim katalozima i cjenovnicima, dok 61,7 odsto preduzeća posjeduje linkove ili reference na profilnim društvenim mrežama – precizirali su iz Monstata.

Ostavite komentar

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Required fields are marked *

Tehnologija

CBF apeluje: Čuvajte se internet prevare

Objavljeno

dana

By

Pratite portal Volim Danilovgrad na Facebook-u, Instagramu i Tviteru.


Crnogorskom bezbjednosnom forumu se više građana Danilovgrada ali i Podgorice obratilo povodom prijema sumnjivih mejlova sa konotacijom sudskih poziva.

“Na više mejl adresa građana Danilovgrada i Podgorice je danas i u prethodnom periodu stigla pošta sa nazivom sudskog poziva i potpisom izvjesnog Dalibora Jurića. Naime, ovakvi maejlovi predstavljaju pokušaj internet prevare gdje se koristi ime osobe koja zaista postoji a najčešće se koriste imena lica koja obnašaju neku od funkcija kako bi prevara izgledala uvjerljivije, a u ovom slučaju je iskorišteno ime načelnika sektora međunarodne policijske saradnje Uprave kriminalističke policije Republike Hrvatske.

 

Koriste se zastrašujuće konotacije da je lice koje prima mejl osumnjičeno za krivična djela povezana sa seksualnim prestupništvom nakon čega prevarant pristupa finansijskom izrabljivanju žrtve. Crnogorski bezbjednosni forum je jutros podnio prijavu Odeljenju bezbjednosti Danilovgrad pod brojem 74-239/227744 koju potpisuje direktor CBF-a mr Mitar Radonjić, kako bi nadležni organi preduzeli jere i aktivnosti iz svoje nadležnosti. Ovim putem apelujemo na građane da se čuvaju internet prevara, da instaliraju provjerene antivirus programe, da sumnjive mejlove ne otvaraju i da svaki sličan slučaj prijave nadležnim organima.'”, stoji u saopštenju CBF-a.

NASTAVI SA ČITANJEM

Tehnologija

Kako prepoznati botove na društvenim mrežama

Objavljeno

dana

By

Pratite portal Volim Danilovgrad na Facebook-u, Instagramu i Tviteru.


Kada govorimo o stranačkim aktivistima ili promoterima nekog brenda ili kompanije na društvenim mrežama, kao o botovima, tada se taj termin prije svega koristi u pežorativnom smislu za označavanje pojedinaca ili timova koji djeluju na istovjetan ili sličan način kao bot aplikacije.

Niko zaista ne misli da su ljudi koji stoje iza pojedinih naloga na društvenim mrežama pravi roboti. U pogrdnom smislu oni se nazivaju roBOTima zato što odrađuju posao koji na internetu pretežno rade pravi botovi ali prije svega zato što im izostaje kreativnost i kritičko mišljenje te zaista djeluju kao kakve mašine.

Sa ljudskim botovima, svi korisnici interneta, su imali priliku da se upoznaju, prije svega na komentarima na velikim elektronskim portalima. Njihovi monotoni, šablonski, a često i glupavi komentari, bili su godinama predmet šale u online prostoru.

Ono što treba znati da ljudi-botovi nisu prisutni samo na komentarima, kako to obično misle oni koji nisu dobro upućeni u sajber svijet, već se njihovo prisustvo razastire i na sve društvene mreže, od Fejsbuka preko Jutjuba.

Ma koliko nemoralno djelovala aktivnost ljudi botova, internet puritancima, koji uglavnom i nisu pravi sajber spejs žitelji, već povremeni posjetioci, prisustvo ljudi-botova je uobičajena pojava i rasprostranjena je u cijelom svijetu. Dok se kod nas njihova aktivnost najčešće vezuje za političku propagandu i advertajzing, u svijetu su ovi ljudski botovi više u funkciji ekonomskog ili brend advertajzinga, mada u poslednje vrijeme raste i politička propaganda.

Politički bot timovi takođe djeluju na društvenim mrežama, a pošto su građani Crne Gore prilično politični, onda im se čini da su ovi bot timovi najviše zastupljeni.

Počevši od sportskih navijača, preko političkih i ekonomskih botova, pa do vjerskih sekti i kultova. No pošto smo mi kao građani slijepi za sve osim za politiku, botovanje ekonomskih botova, prolazi sasvim nezapaženo ili još gore najčešće se saglašavamo sa njihovom propagandom i nesvjesno im pomažemo da se ona brže raširi na internetu, šerujući njihove propagandne sadržaje.

Bot timovi pretežno djeluju u skladu sa situacijom, rijetko kad prvi daju inicijativu i obično je njihovo djelovanje reakcija na prethodne napade na određenu ideologiju, ličnost, brend ili proizvod. Ekonomski i brend bot timovi prije svega imaju za cilj diskvalifikaciju konkurencije i to rade gotovo neprimjetno i prilično uspješno na svim društvenim mrežama i vrlo retko u komentarima na elektronskim medijima.

Botovi na Fejsbuku uglavnom deluju iza stranica ili grupa, ali i kao profili pojedinaca. Po pravilu iza velikih i uticajnih stranica ili grupa na Fejsbuku stoji neka politička partija ili udruženje istomišljenika, ili kakva druga interesna grupa.

Botovi na Fejsbuku, gdje su internet korisnici u većini registrovani pod svojim imenom i prezimenom, se prepoznaju i po tome što koriste lažna ili nepostojeća imena i prezimena. Njihovo djelovanje na društvenim mrežama je gotovo istovjetno i svodi se na dve metoda: Ubijedi ili ogadi.

Ubijediti ostale korisnike društvene mreže da je određeni proizvod dobar, da je određeni brend kvalitetan i da je određena politička partija jedina prihvatljiva ili diskvalifikovati konkurentski brend, proizvod ili političku opciju – to je osnovni zadatak ljudi-botova.

Na Fejsbuku da bi bili prihvaćeni od FB zajednice, potrebno je da koliko toliko imaju razvijen profil. To znači da imaju veći broj svojih statusa, da imaju barem 50 prijatelja i da imaju makar jednu profilnu fotografiju. Ono što ih odaje da su botovi, jeste to što sem jedne ili dvije, nemaju više profilnih fotografija, a te koje su postavili na profil kao svoje su zapravo ukradene i lako se može otkriti pravi vlasnik fotografija internet pretraživačima, još češće nemaju nikakvu profilnu fotografiju, nego koriste fotografije poznatih ličnosti ili popularne postere i crteže.

Na Jutjub se botovi registruju pod lažnim imenima, nemaju svoj kanal, ili ako ga imaju on je registrovan kao neki poznati brend ili organizacija, kojoj se zapravo želi naneti šteta objavljivanjem skarednih, bizarnih i kompromitujućih video snimaka. U komentarima na konkurentskim video kanalima nastupaju agresivno i vulgarno.

Na većini društvenih mreža ljudi-botovi se prepoznaju po odsustvu ličnih podataka, nekontrolisanoj slobodi izražavanja, vulgarnoj i agresivnoj komunikaciji, odsustvu ili vrlo smanjenoj kreativnosti, usiljenom nametanju određene teme (najviše dvije do tri teme), širenju dezinformacija, glorifikovanju svog brenda, proizvoda ili političke opcije i nemilosrdnom diskreditovanju konkurentskih, odsustvu kritičkog mišljenja i odsustvu vrijednosnog sistema.

NASTAVI SA ČITANJEM

Danilovgrad
Магла
06:5516:11 CET
Осећај: 8°C
Ветар: 3km/h NNW
Влажност: 90%
Притисак: 1022.01mbar
УВ индекс: 0
НедПонУто
13/10°C
15/9°C
15/10°C

Facebook

Najčitanije

[wcepe_products recent=true order='desc' number='4' columns='4' hide='rating,onsale' button='Vidi artikal']