Opština Danilovgrad predložila je novi nacrt odluke o održavanju grobalja, kapela i sahranjivanju na svojoj teritoriji. Prema ovom dokumentu, upravljanje grobljima uključuje davanje grobnih mesta u zakup, odobravanje sahrana, održavanje reda i infrastrukture. Održavanje i red na grobljima kontrolisaće lokalne zajednice, dok je privredno društvo zaduženo za komunalne poslove, uključujući i naknade za usluge.
Pod pogrebnim poslovima u smislu ove odluke smatra se davanje grobnih mjesta u zakup, davanje odobrenja za sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih, čuvanje posmrtnih ostataka, održavanje grobnih mjesta, prevoz i prenos posmrtnih ostataka, sahranjivanje, određivanje vremena sahrane kao i drugih poslova i radnji koje se preduzimaju u vezi sa sahranjivanjem.
Gradskim grobljem, u smislu ove odluke, smatra se zemljište koje je Skupština opštine Danilovgrad planskim dokumentom odredila za sahranjivanje, smještanje posmrtnih ostataka, kao i objekti koji su izgrađeni na tom zemljištu namijenjeni za sahranjivanje umrlih, uređivanje i koriśćenje groblja.

Crkva Svetog Nikole na Baljinovcu i mjesno groblje
Seoskim grobljem, u smislu ove odluke, smatra se zemljište koje je mjesna zajednica odredila za sahranjivanje i smještanje posmrtnih ostataka, kao i objekti koji su izgrađeni na tom zemljiśtu.
Odredivanje zemljišta za groblje na seoskom podrućju vršiće Skupština opśtine Danilovgrad, uz prethodnu pribavljenu pisanu saglasnost mjesne zajednice.
Prilikom određvanja lokacije za groblje mora se voditi raćuna o zaštiti izvoriśta za vodosnabdijevanje, geološkom sastavu tla, kao i o sanitarnim i drugim uslovima propisanim za groblja.
Mjesna zajednica koja je formirala odbor za upravljanje i održavanje groblja, može propisati naknadu za korišćenje grobnih mjesta, a u svrhu odrźavanja groblja.

Mnoga groblja nemaju kapele – moraju li ih imati i ko će finansirati izgradnju?
Iako Nacrt Odluke predviđa da mjesno groblje u upotrebi mora imati prostoriju koja služi za čuvanje posmrtnih ostataka umrlog, do sahranjivanja i ispraćaja posmrtnih ostataka, stanje je takvo da mnoga mjesna groblja nemaju izgrađene kapele. Odluka ne predviđa na koji način i kako će se finansirati izgradnja kapela. Kao i u većini slučajeva do sada, a sada i uz zakonsku obavezu, posmrtni ostaci moraju biti izloženi na gradskom groblju „Sveta Tekla“ ili drugoj kapeli odnosno prostoriji za čuvanje posmrtnih ostataka, a potom nakon transporta, prema odluci, biti ukopana.
U samom Nacrtu odluke, u članu 10, dolazi do potencijalne nejasnoće, koja je u koliziciji sa stavovima koji govore da se posmrtni ostaci moraju čuvati u prostoriji do sahranjivanja. Naime, u članu 10 se navodi da mjesna zajednica može formirati odbor koji će se starati o održavanju grobalja i načinu sahranjivanja umrlih u skladu sa mjesnim običajima. Kako običaji najčešće predviđaju da pokojnik provede izvjesno vrijeme ispred crkve odnosno na groblju prije sahranjivanja, upitna je potreba da mjesna groblja imaju prostorije za čuvanje pokojnika.
Manje mjesne zajednice u problemu? Još volonterskih poslova?
U članu 9 Nacrta odluke pod upravljanjem grobljem u smislu ove odluke smatra se davanje grobnih mjesta u zakup, davanje odobrenja za sahranjivanje, određivanje naćina korišćenja kapele, čuvanje posmrtnih ostataka, održavanje grobnih mjesta, prevoz i prenos posmrtnih ostataka, sahranjivanje, odredivanje vremena sahrane i drugi poslove i radnje koje se preduzimaju u vezi sa sahranjivanjem.
Upravljanje grobljem obuhvata i obavezno vodenje evidencije svih grobnih mjesta sa imenima sahranjenih i datumom sahrane, evidencije o prenosu posmrtnih ostataka umrlih i drugih evidencija u vezi sa obavljanjem pogrebne djelatnosti.
O organizovanju prethodno navedenih poslova upravljanja mjesnih grobalja staraju se mjesne zajednice tih podrućja i crkveni odbori u skladu sa ovom odlukom. Mjesna zajednica može formirati odbor koji će se starati o održavanju grobalja i načinu sahranjivanja umrlih u skladu sa mjesnim običajima.
Održavanje reda i ćistoće na mjesnim grobljima vrši se u skladu sa ovom Odlukom.
Mjesne zajednice mogu dati seosko groblje na upravljanje, uređivanje i održavanje privrednom društvu odnosno Komunalno preduzeću Danilovgrad, pri čemu su dužni da međusobne odnose regulíšu posebnim ugovorom.
PROGRAM JAVNE RASPRAVE
1. Povodom Nacrta Odluke o održavanju javnih groblja, kapela i sahranjivanju na teritoriji opštine Danilovgrad, organizuje se javna rasprava koja će trajati 15 dana, počev od 16.09.2024.godine, zaključno sa 30.09.2024.godine.
2. Nacrt navedene odluke biće objavljen na internet sajtu Opštine Danilovgrad www.danilovgrad.me.
3. Javni uvid u Nacrt navedene odluke, može se izvršiti u prostorijama Sekretarijata za komunalne poslove i saobraćaj u Ul. ”Blaža Mrakovića” bb Danilovgrad.
4. Centralna javna rasprava, održaće se u velikoj sali Skupštine opštine Danilovgrad, dana 26.09.2024.godine, sa početkom u 15,00časova.
5. Primjedbe, predlozi i sugestije dostavljaju se u pisanoj formi Sekretarijatu za komunalne poslove i saobraćaj Opštine Danilovgrad na adresu: “Blaža Mrakovića” bb Danilovgrad ili na e-mail adresu: urbanizam.saobracaja@danilovgrad.me, do isteka roka za javnu raspravu.
6. Sekretarijat za komunalne poslove i saobraćaj razmotriće primjedbe, predloge i sugestije učesnika javne rasprave, nakon čega će sačiniti Izvještaj o sprovedenoj javnoj raspravi.

























Comments