U okviru projekta ,,Energetska efikasnost u saobraćaju i zaštita životne sredine“ koji sprovode 7 NVO, održano je predavanje u cilju povećanja
svijesti mladih o važnosti zaštite životne sredine u oblasti saobraćaja“
,,Prosječna starost vozila u Crnoj Gori je oko 17 godina i to čini oblast saobraćaja kao jednu od najproblematičnijih kada govorimo o zaštiti životne sredine. Velika starost vozila, takođe veliki broj
vozila na drumovima su jasan indikator koliko ova oblast utiče na životnu sredinu jer je zagađenost vazduha u velikoj mjeri prisutna zbog izduvnih gasova automobila.Kada govorimo o emisiji CO2 u vazduhu i efektu staklene bašte, saobraćaj je jedina oblast gdje se bilježi porast što nikako nije pohvalno a u krajnjem ni dobro jer su istraživanja
Svjetske zdravstvene organizacije pokazala da emisija izduvnih gasova usmrti oko četiri puta više ljudi nego što ih pogine u saobraćajnim nesrećama.Zagađenjem vazduha, koje uzrokuju vozila, prvi su počeli da se bave sedamdesetih godina prošlog vijeka u Kaliforniji kada je u Los
Anđelesu bio prisutan smog uzorkovan velikom upotrebom motornih vozila.
Tada su doneseni prvi propisi koji ograničavaju određene toksične komponente u izduvnim gasovima vozila. Nakon SAD-a, uslijedio je razvoj
legislative i u Evropi, koji je danas poznat kao Euro norme. Norma Euro 1 je stupila na snagu 1992. godine, a trenutno je važeća norma Euro 6 koja je obavezujuća od 2014. Norme su inicirane štetnim dejstvom koje izduvni gasovi iz vozila imaju na zdravlje ljudi i životnu sredinu. Kao primjer koliko je važna starost vozila najbolje govori činjenica da
jedno vozilo koje ispunjava propise Euro 1 norme zagađuje vazduh čvrstim česticama (PM) koliko 28 vozila koja ispunjavaju propise Euro 6.
Najbolji način za unapređenje u ovoj oblasti jeste svakako veće korišćenje alternativnih sredstava transporta kao i obnova voznog parka energetski i ekološki prihvatljivijim vozilima što svakkao jeste skup i dugotrajan proces, ali se ipak može određenim mjerama intenzivirati u kojima država mora pružiti poseban podsticaj“.
Projekat sprovode NVO Institut za socijalnu i obrazovnu politiku, NVO Savjet za implementaciju omladinske politike, NVO Ruka Ruci, NVO Želim
ti proljeće, NVO Sačuvajmo Sinjajevinu, NVO Mladi Sutomora, NVO Pružite nam šansu.
Comments